Raggen naar Ramsgate!

Donderdag 6 augustus

We sliepen gelijk toen ons hoofd het kussen raakte. Ik werd wakker en wilde na een wc bezoek nog even gaan liggen, maar toen zagen we op de dieptemeter dat de diepte hier erg terug loopt.. We lagen in 2.40 meter diep water… onze boot steekt 2,35m, dus we lagen bijna op de grond. En het was nog niet eens laag water, dat is pas over 1,5 uur… Paul heeft zich snel aangekleed en is naar havenkantoor gegaan.

Deze behulpzame man zei inderdaad dat het nog verder zal zakken.. maar, een pluspunt: het is modder wat er onder de boot ligt, dus we zakken in de modder en kunnen niet omvallen.. We konden dus blijven liggen op deze plek. In de anderhalf uur naar laag water ging er nog 40 cm vanaf, waardoor het bij laag water nog maar 2 meter onder de boot stond. De rest lag dus in de modder. Je voelt dan echt dat je niet meer drijft… Ook veel wind vandaag; ze voorspellen windkracht 7. Gelukkig varen we vandaag niet, lekker Brighton in.

Na de dagen op Guernsey hebben we nu weer stroom op de steiger en dus warm water om te douchen, stroom om computers en telefoons op te laden, etc. Wat een luxe. Super lang gedoucht en daarna zijn we Brighton in gegaan. Wat een marina is dit zeg. Het is een soort Scheveningen, maar dan 3 keer zo groot. Overal hippe restaurants, terrassen, supermarkten, winkeltjes, etc. Ik vind het wel een beetje too much.. Maar er is voor iedereen genoeg te doen in de haven.

Wij hebben een bus genomen naar het centrum van Brighton en hebben eerst de oude pier van Brighton bezocht. Erg leuk. Het is een hele oude pier waarop ontzettend veel eettentjes, strandstoelen, kermisattracties, etc. staan. Als alle mensen weg zouden zijn, voelt het een beetje aan als een filmset. Je ziet heel veel films die eindigen met een romantische scene op zo’n pier of waar een belangrijke drugdeal gesloten wordt.. zo’n pier dus. Wat een drukte! Typisch Engels. Heel leuk om te zien!

brighton pier

reuzenrad

doorkijkje pier

Daarna hebben we het paleis van koning George IV bezocht. Dat is echt een belevenis op zich en zou ik iedereen aanraden. Deze koning wilde alles zo groot mogelijk en had een obsessie voor Indiase invloeden (terwijl hij nog nooit het land uit was geweest) en draken. Het hele paleis heeft verschillende kleuren behang en ontzettend grote kroonluchters met overal draken. De keuken was echt helemaal fantastisch. Heel veel van die koperen pannen en overal lag uitgestald wat ze allemaal aten. Ik heb nog nooit zo’n heftig paleis gezien. Heel kitsch! Toen ook nog naar het museum dat naast het paleis gevestigd is. Moderne kunst en veel kunst uit verschillende landen. Op de bovenverdieping een fototentoonstelling over wildlife. Dat was echt bijzonder! Helaas mochten we zowel in het paleis als in het museum geen foto’s maken, erg jammer. Toen was het tijd voor een pint op het terras. Heerlijk!

paleis

Pint Jan

Daarna zijn we de straatjes nog even ingelopen waar Brighton bekend om staat; The Lanes. Je waant je echt op de WegisWeg uit de Harry Potter boeken. Ik had het gevoel dat ik in zo’n winkeltje een Nimbus 2000 kon kopen , een uil of kauwgom met kikkersmaak… Er was bijvoorbeeld een fudge winkeltje met wel 200 smaken fudge.. Daar hebben we, heel verstandig, niets gekocht.. Daarnaast ook heel veel winkeltjes met goud en zilver. Ook zagen we bij de Tiger (te gekke winkel) nog een gave radiografisch bestuurbare super spin… was wel een leuk idee geweest om Tom hiermee te laten schrikken, maar 15 pond is wel erg veel voor een grapje… Toen de bus terug gepakt naar de haven.

Lanes

In restaurant de Quale hadden we eerst een borrel en daarna een heerlijke salade met eend en een honing/basilicum dressing. Vervolgens lamsrack met Griekse salade. Hoe erg kun je het hebben? En een Calippo als toetje. Daarna hebben we een paar potjes UNO gespeeld. Ik zal geen namen noemen, maar er zit een rat bij die zijn vader hele gemene streken levert, haha!

Vrijdag 7 augustus

We worden wakker van een heerlijk zonnetje, eindelijk een zomerdag!! We kunnen gewoon een korte broek en t-shirt aan. Super!! We genieten heerlijk van een ontbijtje op het achterdek en ik schrijf mijn blog. Vandaag varen we weer verder naar de volgende haven. Als we kijken op Windfinder, zien we dat er volgende week weer vaak Noorderwind komt te staan en dat zou betekenen dat wij (voor de zoveelste keer) tegen de wind in moeten om naar Nederland te komen… daar hebben we niet zoveel zin in. We gaan dus kijken of we elke dag dat de wind nog wel goed staat een stap naar boven kunnen zetten, zodat we minder last hebben van de tegenwind volgende week. We besluiten om vandaag naar Eastbourne te gaan. Dat is ongeveer 25 mijl varen en het blijkt een leuke haven te zijn. Jan en Ilona zijn er al een keer geweest. We kunnen echter pas weg als het hoger water is. We liggen nu namelijk weer in de modder, omdat het laag water is…

’s middags om 13.00 uur gooien we los en varen we naar buiten. Helaas gaat het afvaren van de steiger net zo lastig als het aanleggen.. De stroming zet ons weer tegen de boot waar we gister ook al tegenaan zaten (bijna op dezelfde plek). Maar als we het nog een keer proberen met meer motor power en een voorspring lukt het wel om van de kant af te komen. Toch fijn dat we gisteravond ons boekje ‘afmeren voor dummies’ weer eens hebben gelezen…

Er zou helemaal geen wind staan, maar we merken dat we halve wind / ruime wind hebben en zo’n 10 knopen. Dat is lekker!! We hijsen de zeilen en binnen 3 minuten kan de motor uit. Super! En het is zomer!! Heerlijk om een keer zonder zeilpak te zeilen, maar gewoon in korte broek en t-shirt!! We hebben een snelheid van gemiddeld 8 knopen en stuiven over het water. Heerlijk genieten!

Op deze route komen we langs Newhaven en vervolgens ook langs Beachy Head. Dit is een hele steile bergklif met daarnaast een vuurtoren. Op deze klif worden de meeste zelfmoorden gepleegd, zegt men. Gelukkig zagen wij niemand springen toen we erlangs voeren en hebben we prachtige foto’s kunnen maken zonder vallende lichamen 🙂

dorp langs kust

rotsen golven

beachy head

vuurtoren

walkabout

Als we de hoek om gaan bij Beachy Head, komt Eastbourne al in zicht. Bij daglicht nieuwe havens binnen lopen is toch prettiger. Hier is alles goed aangegeven met boeien en kom je in een soort kanaal waardoor je naar binnen vaart. Ongeveer 1 mijl uit de kust vraag ik aan de port control of we naar binnen komen..

Dat gaat dan ongeveer zo:

This is the Quale for Sovereign Harbour, over

Sovereign harbour for the Quale, over

Is it safe to enter the harbour, over

It always is, madam. Ga uw gang, over

Het blijkt dus een Nederlandse havenmeester te zijn, hoe grappig. Dus kunnen we verder in het Nederlands:

Heeft u twee plekken voor ons in de haven vanavond?

Ja hoor, u kunt binnen komen met uw vrienden. Dan kijken we in de sluis naar een goede plek.

Bedankt.

We varen het sluisje in en er komt nog een Nederlandse boot bij. Deze boot heeft meegedaan aan de ARC in 2010, staat ook nog op het verlanglijstje van Paul. Gezellig praatje. Een jongen komt langs om ons een plek te geven, een stroomkaartje en een kaartje van de haven. We moeten nog een stuk doorvaren door een brug en dan komen we bij onze box. We liggen super prettig. Wat een grote haven hier! Had ik niet verwacht. Het voelt echt Nederlands als je dit haventje binnen komt varen. Het lijkt een beetje op Port Zélande of Roompot. Allemaal huisjes en restaurantjes langs de haven, ziet er gezellig uit.

aanloop eastbourne

restaurantjes

brug

zonsondergang eastbourne

Na een borrel op de Walkabout lopen we naar het havenkantoor om te betalen. Ook gaan we lekker naar een Italiaan om te eten. We gaan op tijd naar bed, want morgen vertrekken we naar Ramsgate als het lukt. Dat is wel 65 mijl varen, dus 3 keer zo lang als vandaag. Ben benieuwd of we weer zo’n lekker windje hebben als gisteren. We zien op tv dat we hier veel zenders kunnen ontvangen met leuke films. We hebben dus eerst nog een filmpje gekeken, The Adjustment Bureau, leuke film.

Zaterdag 8 augustus

We vertrekken vanuit Eastbourne en gaan naar Ramsgate vandaag. Helaas is het vandaag ITD (Internationale Tegenstroom Dag). We hebben 11 uur gevaren met alleen maar tegenstroom, waardoor we maar niet vooruit kwamen… De boot vaart dan 7 knopen, maar door de tegenstroom gaan we maar 5 knopen… Dan duurt het veel langer voordat je er bent (logisch)…. En daarnaast hadden we ook de hele dag tegenwind…. dus de hele dag de motor aan. Erg jammer. Maar…. Het was ontzettend mooi weer. We hebben in onze korte broek kunnen zeilen (wel een truitje aan als je achter het roer staat).

Onderweg kwamen we langs Dungeness met een hele mooie kerncentrale :-).

elektriciteitscentrale

Opeens hoorde ik trouwens allemaal auto’s toeteren…. Heel vreemd, maar toen realiseerden we ons dat we over de Kanaaltunnel heen voeren, haha.. flauw.. die ligt dus hieronder.

kanaaltunnel

We kwamen dus ook langs Dover met de bekende witte krijtrotsen en het Dover Castle. Ook hebben we onderweg bruinvissen gezien. Paul en ik zagen twee vinnen boven het water uit komen; Jan en Ilona zagen er zeker 20… Ja, verschil moet er zijn!

dover rotsen

Dover Castle

Het laatste uurtje van deze tocht was echt genieten na deze tegenvallende dag. Toen konden we zeilen en ging de stroom mee staan. Snel de zeilen gehesen en toen was het heerlijk. We gingen 10.4 knoop door het water, super gaaf. In de geul naar de haven hebben we de zeilen gestreken en surften we de haven binnen. Wat een deining stond hier zeg… je moest echt goed sturen om tussen de boeien te blijven.

We moesten hier tussen 17.00 – 21.00 uur aan komen, omdat we dan de haven binnen kunnen waar je geen last hebt van het getij. We waren er keurig om 19.00 uur, maar toen we de havenmeester opriepen, vertelde hij dat het heel druk was en dat we de haven niet in konden. We zagen ook 3 rode lampen, dus dat hadden we ook al begrepen. De binnenhaven is voor locals, zei hij…. Heel vreemd. In de Westerhaven was geen plek meer voor ons (onze boot is te diep voor die haven), dus we konden aan de Oost steiger aan een ponton tussen de vissersboten en de pilots liggen. Ok, we waren blij dat we er waren, maar deze plek is wel wat minder (wel leuke foto’s van de vissersboten en een heerlijke vislucht op de steigers…ahum). Door de wind en de deining van zee klotst het water tussen boot en steiger. Hierdoor wordt de boot op en neer gezwiept tussen de lijnen. Het voelt een beetje als een attractie op de kermis, maar dan gratis. Door de zwiep val je van de ene naar de andere kant in de boot of er verschuift een rugwervel… dit gaat dag en nacht door… ik word er nu al gek van.

vissersponton

visser

In de haven liggen heel veel Nederlandse boten. Ook de 8 boten die samen met Erwin en Marieke naar Londen zijn geweest. Daar zitten veel kinderen bij en ook Timo en Rosalie waar Tom graag mee omgaat. Zodra we zijn aangelegd, is Tom al naar ze toe en die hebben we de rest van de tijd amper meer gezien. Hartstikke leuk voor hem dat we deze groep nog even tegen komen. Ok, havenbiertje met Ilona en Grumpy (oh nee, Jan) en een lekker hapje. Ik zeg Grumpy, omdat Jan er vandaag helemaal klaar mee was. Al die tegenstroom, tegenwind, hij had het helemaal gehad! Gelukkig had hij geen LPA’s (lobster pot alarm) gehad, anders was zijn humeur nog slechter geweest 🙂

lpa

“Lobster Pots”

Daarna naar het havenkantoor om te betalen. Ze geven ons de codes van het wifi en van het hek van onze steiger en we rekenen af. 80 pond voor 2 nachten met onze boot… Het moet niet gekker worden. Dit is de duurste haven die we deze vakantie hebben gehad… en de slechtste plek.

Daarna het stadje ingelopen. Ziet er leuk uit bij avondlicht. Aan de haven zitten allemaal pub’s, sommige met live muziek. We kiezen een restaurantje uit waar ze nog plek hebben. Overal zit het vol met Engelsen. Lekker luidruchtig. Ik ben helemaal kapot, dus na het eten lopen we terug naar de boot en we duiken ons bed in. We zijn wel een beetje benieuwd hoeveel water er nog zal staan bij laag water… Bij hoog water stond er 6,5 meter, maar nu om 00.30 staat er 3,5 meter. Om 01.50 is het laag water, dus het water mag niet meer dan 1 meter zakken het laatste uurtje… Het trekken van de boot aan de touwen gaat maar door en ik word gewoon een soort van zeeziek in mijn eigen boot die aan de kant ligt… het moet niet gekker worden… we leggen nog een extra spring aan de achterkant van de boot en gaan naar bed. Tot 03.15 uur slapen we heerlijk, maar dan gaan we weer de attractie in.. het lijkt nu wel van de andere kant te komen… Paul in zijn boxershort naar buiten om ook aan de voorkant nog een spring te leggen, zodat we daarna weer gewoon kunnen slapen. Onrustige nacht dus, maar wel lekker uitgeslapen.

Zondag 9 augustus

Na een zeer relaxte ochtend (uitslapen, ontbijten, wassen) gaan we met Jan en Ilona Ramsgate in. We lopen de haven uit en komen langs het strand (ligt naast de haven). Het is heerlijk weer; we genieten van het zonnetje.

strand en haven

We vinden vooral dat er veel huizen te koop staan en het onderhoud van de huizen heel slecht is. Op sommige balkons zou ik niet durven te staan…. We doen wat boodschapjes en bespreken onze vaarplannen voor de komende dagen… Vanaf dinsdag zal er waarschijnlijk Noorderwind staan, waardoor we besluiten om morgen een lange slag te maken naar IJmuiden. Dan hebben we het grootste deel richting het Noorden gehad en kijken we daar verder hoe we de laatste week inrichten. We kunnen naar Texel, binnendoor naar Enkhuizen… we zien wel. Eerst morgen maar die lange dag. 140 mijl voor de boeg.. dat zal ergens tussen de 20 en 24 uur varen zijn.. best een heavy dag dus! Maar het weer ziet er goed uit.

We gaan nog even naar de “Royal Temple Yacht Club (RTYC)” van Ramsgate. Daar moet je (volgens de boeken) geweest zijn als zeiler als je in Ramsgate komt. Op de deur staat ‘members only’, maar toch gaan we naar binnen. Het lijkt alsof je een hotel binnenkomt. Mooie, dikke vloerbedekking, Chesterfield meubilair, een super grote prijzenkast en niet te vergeten, het gastenboek. Je moet je inschrijven in het gastenboek, super grappig. Op het terras van deze Yacht Club drinken we twee pints (die er bij mij onwijs inhakken) en we zijn getuigen van een soort prijsuitreiking van de Ramsgate week. Allemaal zeilers die aan wedstrijden hebben meegedaan. Ze hebben leuke poloshirts van de Ramsgateweek, maar helaas lukt het ons niet om zo’n shirt te bemachtigen.

members only

prijzenkast

gastenboek

Op de kade bij deze yachtclub staat een ouderwetse tide ball. Aan de stand van de bal kon je zien of het hoog water (dan hing de bal hoog) of laag water was. In de tijd dat we nog geen app’s hadden zoals tide planner, waarmee je precies weet wanneer het ergens hoog of laag water is.

tide ball

Op de boot lig ik (aangeschoten) in het zonnetje en zitten we weer in onze attractie en daarna gaan we lekker bbq-en. Samen nemen we de route voor morgen door en dan lekker slapen, want morgen hebben we onze lange tocht voor de boeg! Zo lang hebben wij nog niet met zijn 2-en gevaren. Steeds 2 uur sturen en dan 2 uur slapen… Kijken of het goed werkt…

De route voor maandag: Ramsgate – IJmuiden

route

3 comments for “Raggen naar Ramsgate!

1. Wilma den Heijer
    11/08/2015 at 18:10

Mensen, mensen wat een avontuur; het blog leest als een spannend boek. Chapeau Bianca!
    Ik ben blij dat jullie weer heelhuids in IJmuiden zijn aangekomen. Welkom in NL….

2. Francisca
    12/08/2015 at 00:04

xxxx

3. Joy
    13/08/2015 at 09:57

Hoi hoi,
    Wat super leuk om jullie hele verhaal en belevingen te lezen en mee te kunnen genieten!
    Het leest goed weg en mooi om alle foto’s er bij t zien. Mis alleen een foto van die zogenaamde vis 😉
    Fijn dat jullie weer terug zijn, maar geniet er nog even van!