Winterstop!

Na onze supergave zomervakantie hebben we nog genoten van mooie weekenden in Volendam. Begin oktober eindigde de huur van onze ligplaats in de haven, want vanaf volgend jaar gaan we naar de Buyshaven in Enkhuizen. Zo kunnen we in een weekend makkelijker het noordelijke deel van het IJsselmeer bezoeken. En wat vaker naar de Waddeneilanden zien we ook wel zitten! We zijn bijvoorbeeld nog nooit met onze eigen boot op Texel geweest!

Begin oktober hebben we de boot naar Medemblik gezeild. Daar is de boot de kant op gegaan en in een loods opgeslagen. Dit betekent ook dat de mast eraf moest, wat een gevaarte! In de wintermaanden zijn we bijna niet bij de boot geweest en in maart hebben we de onderkant van nieuwe lagen anti-fouling voorzien en de boot helemaal gepoetst. En ook de poets vergeten als je gaat poetsen overkomt de beste ☺️.

Begin april (paasweekend) is de boot weer te water gegaan na allerlei klusjes. Toen hebben we zelf de zeilen er weer opgezet. Bij het hijsen van het grootzeil hoorden we een enorme klap…. We konden niet vinden wat het was, maar een paar dagen later kwamen we erachter.. Het was een schroefje van de buiskap waar een lijn achter was blijven hangen… Gelukkig geen zware schade… Poe..  Met Pasen hebben we de boot naar de nieuwe haven gevaren. Eerst door het super smalle sluisje in Medemblik (met veel verval trouwens) en toen naar Enkhuizen. Het was nog heel koud op het water, maar we konden wel lekker zeilen. Wat een heerlijk gevoel weer na een winter zonder boot! We hebben een lekker plekje in de haven. Er zijn hier heel veel konijnen, honden en gezellige mensen. Omdat we een koninklijke haven zijn, moeten we wel de vlag binnen halen een half uur voor zonsondergang…. Dit lukt bij ons niet zo goed, meestal denken we er de volgende ochtend pas aan. 😀

Zo, laat maar komen die zomer, Lekker weer genieten van de Quale!