Van troosteloos België naar pittoresk Frankrijk!

Maandag 20-07

Zeebrugge binnen varen is niet echt pittoresk. Je vaart tussen twee grote muren naar binnen en dan zie je twee havens. Wij zijn links gegaan en konden via de marifoon de havenmeester oproepen voor een plekje. Hij kwam met zijn labrador helpen met het aanpakken en vastmaken van de lijntjes. Aardige vent. Prima steigers.

Ja, wat vinden wij van Zeebrugge.. Nou, ja, wat zal ik eens zeggen.. het is onze eerste haven in België, dus we kunnen het nog nergens mee vergelijken… de binnenkomst is echt industrieel, maar de plek waar we nu liggen is echt prima. Als je om je heen kijkt, is het eerste dat in me opkomt het woord ‘troosteloos’.. Ik wil niet negatief overkomen hoor, maar ik denk dat velen het met me eens zijn. Alle gebouwen rondom de haven zijn niet onderhouden en verpauperd. We zijn ook niet het dorp in gegaan, want we moeten weer vroeg op. Wel lekker samen gegeten op de boot en morgen varen we naar … kijken hoe de wind staat..

We zijn eigenlijk constant aan het checken op onze Windfinder app wat de windvoorspellingen zijn… ochtend, middag, avond. Het lijkt wel een verslaving…

Dinsdag 21-07

Dinsdagochtend blijkt dat we weer tegenwind hebben en dus niet 12 uur achter elkaar kunnen gaan varen, dan word je echt helemaal gaar tegen de wind in en met golven… We zouden ook kunnen gaan laveren, maar dan doe je er echt heel lang over.. Er staat ook weinig wind, dus dan kom je helemaal nergens.. We kiezen dus voor Duinkerken, de eerste haven in Frankrijk. Toen we de haven van Zeebrugge uit voeren, kreeg ik een Borkum momentje (Erwin en Jan weten dan precies wat ik bedoel)… hoge golven, wind tegen, beukende boot…. gelukkig bleek dit van tijdelijke aard… toen we achter de zandbanken kwamen bij de kust, werd het beuken op de golven gelukkig minder.. die golven zijn ontstaan door de harde wind die er gisteren stond..

Duinkerken… Ook hier kom je aanvaren en denk je… waar gaat dit heen…. tussen twee hoge muren moet je naar binnen varen… maar ok, als we de haven gespot hebben, valt het mee. Ook hier hebben we een goede plek aan de steiger met de Walkabout naast ons. We liggen prima. Duinkerken is best een leuk stadje. We zijn de kant opgegaan en aan het einde van de haven staat een busje waarmee je GRATIS naar de boulevard kunt. Dat doen wij dus, Nederlanders als wij zijn. Leuke boulevard, met daarnaast direct het strand (op gelijke hoogte) met leuke, gekleurde strandhuisjes. IJsje gehaald en over boulevard geslenterd. Ergens hier moet ook een supermarkt zijn volgens Jan. We vragen het aan een mevrouw (ik in mijn beste VWO Frans) en zij zegt dat hier absoluut geen supermarkt is… Even later vinden we zelf de supermarkt.. Dit zegt dus iets over of mijn Frans of over de kennis van die mevrouw… Boodschapjes gedaan en met het busje weer terug naar de haven.

Lekker aan de bbq met zijn allen. En goed nieuws…. morgen blijven we een dagje in Duinkerken, want we zijn helemaal klaar met die tegenwind en met het vroege opstaan… het blijft wel vakantie!… dus lekker uitslapen!!! Joepie!!

duinkerken1

Woensdag 22-07

Na lekker uitgeslapen te hebben en uitgebreid te hebben gedoucht, zijn we Duinkerken city ingelopen. Dat ligt aan de andere kant van de haven (dus niet aan de boulevardkant). Leuke wandeling langs de havens van Duinkerken. Hier liggen ook een aantal schepen die nu als monument fungeren. Wij zijn door het stadje gelopen en over een marktje gegaan. Best leuk, maar omdat het rond 13.00 uur was, was alles dicht. Tussen 12.00 en 14.00 uur hebben ze hier namelijk lunchpauze.. hadden we wel over na kunnen denken.. Toen we terug liepen naar de boot kwamen we langs een lekker restaurant L’edito, waar we heerlijk hebben geluncht. Ik had heerlijke mosselen met curry. Super lekker.

Bij het terug lopen naar de boot, merkte ik al dat het niet goed ging met de curry mosselen.. Ik heb net aan de boot kunnen halen.. en de mosselen heb ik ongeveer 4 keer voorbij zien zwemmen… de rest van de dag, avond en nacht kon je mij opvegen.. Ondertussen hebben Jan en Paul diesel gehaald en water getankt… Maar ja, we moeten door…. we willen die Kanaaleilanden halen… dus gewoon weer 05.00 uur opstaan en om 06.00 uur weg.

Donderdag 23-07

nauw van calais

Nee hoor, als het niet goed ging met mij zouden we niet gaan. Ik kon ‘s ochtends wel weer redelijk op mijn benen staan, maar om nu te zeggen dat het weer goed ging… nee. We zijn wel vertrokken uit Duinkerken en besloten om naar Boulogne te gaan. Dit betekent dat we langs de Franse kust verder afzakken.. eerst 20 mijl naar Calais en dan nog 30 mijl naar Boulogne. Leuk om door het nauw van Calais te varen waar je altijd zoveel over hoort. Goed uitkijken voor alle ferry’s die je om de oren vliegen (die varen echt heel hard) en wat ik erg leuk vond, was dat je Engeland aan de overkant kon zien liggen. Je zag de witte krijtrotsen van Dover, erg gaaf. Engeland is op deze plek slechts 22 mijl (45 km) weg. Wij blijven toch aan de Franse kant. In dit stuk staat heel veel stroming. Je moet van te voren dus goed bekijken wanneer je de stroom mee krijgt en wanneer tegen. Het is wel fijn om stroom mee te hebben als je door de vaargeul met die ferry’s gaat. Gelukkig weinig last gehad, ging prima.

aanloop boulogne

Bij Boulogne heb je aan de ene kant een strand en aan de andere kant een muur om de haven binnen te komen. Wij kwamen met eb binnen en moesten dus wel een beetje rechts aanhouden. Links, bij het strand, was het heel ondiep. In het begin komt de geur van vis je tegemoet en als je daaraan gewend bent, kom je tussen de vissersboten bij een aantal passanten steigers terecht. We konden gemakkelijk een plekje vinden, maar we moesten wel even zoeken hoe we de boot het beste konden vastmaken. Het zijn geen echte boxen waar je in ligt met 4 palen zoals in Nederland, maar een korte vingersteiger waar je boot tegenaan ligt. De voorkant van de boot lag dus een beetje losjes.. Maar door een spring van midden naar achter hadden we ook dit weer opgelost. Stroom aansluiten en daar liggen we weer. Terwijl we hier liggen, zien we het water zeker 5 meter stijgen. Eerst was het water 4  meter diep en een paar uur later 9,6 meter diep. Zo zie je maar weer dat we echt in getijden havens terecht aan het komen zijn.

Sommige getijden havens kun je niet invaren, omdat die helemaal droog vallen bij eb. Bij Boulogne hebben ze de haven zo diep uitgegraven dat je hier gewoon kunt liggen. De diepte blijft minimaal 4 meter. Er zijn ook havens waar ze een drempel voor de deur hebben. Als er voldoende water staat (hoog water), kun je die havens in varen. Als het water dan gaat zakken, dan kan er niemand meer in of uit en moet je wachten totdat het weer hoog water is. Heel apart. Eigenlijk zijn dat een soort zwembaden. Alles buiten het zwembad droogt op.. Dat gaan we zeker nog meemaken deze vakantie. Er hangt dan een bord waarop staat hoe laat de haven open gaat en hoe diep het is. Dan weet je in ieder geval hoe lang je nog moet wachten, voordat je naar binnen (of buiten) kunt.

Er komen nog 6 boten van de Toerzeilers in deze haven liggen. Zij zijn op weg naar Engeland, maar door de wind blijven ze nog een nachtje in Boulogne. Morgen maken ze de oversteek naar Zuid Engeland. Jan en Ilona kennen veel van deze boten, omdat er bestuursleden van de Toerzeilers bij zitten en boten met wie ze eerder vakantietochten hebben gedaan. Zodoende leuke verhalen over eerder gemaakte reizen.

Na een gezellig stokbrood met kaasjes en wijn momentje gaan Paul, Jan en Tom het stadje even in. Ilona en ik trekken ons even terug op de boot. Even lekker een tijdschriftje/boek lezen. Even niks… Ik ben nog best gammel en lig een soort van uitgeput en onwijs verbrand (geen zon gehad vandaag dacht ik) op de kuipbank. ‘s Avonds sperzieboontjes met een gehaktbal, maar ook dat valt niet goed.. Ik ga vroeg naar bed, zodat ik me morgen weer goed voel (hopelijk). Als ik terug kijk, ben ik in Boulogne de boot niet af geweest… ook wel een aparte ervaring.. ik kan jullie dus niets vertellen over het dorp zelf. Ze hadden alleen heel veel vissersbootjes die met veel lawaai midden in de nacht op pad gingen. Niet allemaal tegelijk, maar één voor één, zodat je steeds weer wakker werd van de volgende visser.

Vrijdag 24-07 Stilte voor de storm

vertrek boulogne

vertrek boulogne2

Vanmiddag verwachten ze een harde wind, dus we besluiten om (weer) vroeg te vertrekken. We gaan om 06.00 uur de haven uit en samen met ons nog 10 andere boten. Iedereen wil voor de storm weer op een ander plekje in een haven liggen. Als we de haven uit willen varen, zien we twee rode lampen. Dit betekent dat er eerst een andere boot de haven in komt varen, dus we moeten wachten. Na een minuut of 10 mogen we door. De zee ziet er rustig uit. De eerste paar uur hebben we heel weinig wind en stroom tegen en na 3 uurtjes begint de stroom mee te lopen en waait het wat harder. Ook komt de wind voor de verandering uit de goede hoek, zodat we ook de genua een keer kunnen gebruiken… We zeilen!!! We houden de motor wel aan, want we willen op tijd in Dieppe zijn, voordat de storm losbarst.

Op de app lees ik dat de Prisma school in Rijswijk in de fik staat. Eén van de kinderen van mijn werk zit op die school, dus we halen haar altijd uit school voor de naschoolse opvang. Asbestgevaar… gelukkig is het zomervakantie… anders hadden de scholen daar echt een probleem gehad.. Op mijn locatie in Rijswijk houden ze alle kids maar binnen voor de zekerheid…

Paul en ik hebben het over onze vakantie naar Noorwegen van vorig jaar… dat het landschap daar zo mooi was… en tot nu toe hebben we vooral veel industriële havens gezien (qua uitzicht valt dat een beetje tegen)…. maar dan komt de kust van Normandië in zicht. Prachtig, die hoge rotsen.

rotsen nabij dieppe2

We varen verder langs de kust en komen al rond 13.30 uur aan in Dieppe. Eindelijk een haven zoals ik had gehoopt in Frankrijk! “Pittoresque”!

Na een leuke zeildag een zeer warm welkom in Dieppe. Je roept de havenmeester op via VHF kanaal 9, roept je bootlengte en je krijgt een box. Bij de box aangekomen, staat er een medewerker klaar die je lijntjes aanpakt en vertelt dat je in het havenkantoor kunt betalen en je papieren moet laten zien. Keurig netjes. Tegenover ons aan de steiger ligt een super mooie zeilboot, een Koopmans 53! Deze mensen liggen al een paar dagen in Dieppe. Zo leuk, hoe snel je contact hebt met mede zeilers op de steiger. Er liggen hier veel Nederlanders, valt ons op. Avontuurlijk volkje.

We maken een wandeling door het dorp en drinken een biertje op een terras aan de haven, wachtend op de komende storm… Na een klein regenbuitje gaan we uit eten bij een restaurantje in de haven ‘Le New Haven’. Erg lekker. Ik had een halve krab (lekker peuzelen, vooral het vlees uit de poten vind ik erg lekker) en een heerlijke kabeljauw. Jan nam om mij te pesten mosselen….lekker al die verse vis!

haven dieppe

haven dieppe2

Als we weer eens toegeven aan onze verslaving (Windfinder) zien we dat er in Nederland ook storm voorspeld wordt komende nacht en morgen (windkracht 10 in Scheveningen). Wij blijven morgen in ieder geval hier. Op de steiger hoor je de raarste berichten… “er komt helemaal geen wind” tot “het duurt zeker tot maandag”… Onze vrienden van de Koopmans (Spirit of Blacklock uit Boxtel) vertrekken toch nog richting Fécamp. Die man vindt dat hij hier al te lang ligt. Volgens mij vindt zijn vrouw dat er makkelijk nog een dagje bij kan, maar opeens wilde die man weg… 5 minuten eerder zaten ze nog aan een wijntje en nu staan ze met zeilpak en al klaar om te gaan.. Prima… Wij gaan het zien en merken… ik ga nu eerst lekker slapen… zonder wekker.. gaap!! Nu nog windstil…

5 comments for “Van troosteloos België naar pittoresk Frankrijk!

1. Mi
    25/07/2015 at 09:57

Echt leuk kan je schrijven! Balen dat je ziek bent geweest. Eindelijk een koude wind hier. Het begint al te waaien maar storm is het nog niet. Heb wel het idee dat die komt. Afwachten maar. Veel plezier nog !

2. Wilma
    25/07/2015 at 10:09

Spanning en sensatie, eten en drinken.
    Heerlijk om te lezen dat jullie er samen van genieten!
    Vooral doorgaan ……

3. Francisca
    25/07/2015 at 11:02

Vive La France! hihihihi Enjoy xxxxx

4. riet en ton
    25/07/2015 at 12:54

het stormt hier ook.de poes wil niet naar buiten .veel plezier en rust ook lekker uit. xxxxxxriet en ton

5. Ronald
    26/07/2015 at 14:17

Hoi Paul en Bianca,

Wat een leuk verhaal om te lezen. Goed te lezen dat jullie toch zijn gegaan
    Hopen dat je nu niet meer ziek wordt Bianca. Geniet er van en we kijken al weer uit naar jullie volgend reisverslag!

Groetjes uit een warm en zonnig Italië