Coming home

Vrijdag vertrekken we zelfs iets eerder vanuit Borkum naar Vlieland. Het waait nu alweer veel harder dan voorspeld en als we net de haven uit zijn, komen we in een bui terecht die alleen maar heel veel onweer kan betekenen. We zien de eerste flitsen in de verte. We overleggen over de marifoon en besluiten terug te varen. Dus een half uur later liggen we weer aangemeerd aan de kade en zitten we aan de koffie. Het begint inderdaad te regenen… Maar onweer blijft uit. Bij ons zit de angst er goed in. We willen niet weer zo’n dag als woensdag, dus nemen samen alle opties door. 1: boot in Borkum laten liggen en later dit laatste stuk varen (geen optie, want in deze haven wil je je boot niet achterlaten). 2: doorvaren naar Delfzijl en daar achterlaten. Op een later moment moet je dan je boot weer helemaal terug varen naar zee… 3: doorvaren naar Lauwersoog en daar de boot neerleggen…… Eigenlijk willen we de boot helemaal niet achterlaten…. We willen gewoon naar huis!!

Na een ontbijtje, het bestuderen van alle mogelijkheden en alle app’s over het weer (superforecast windfinder, windguru, meteomanager, zygribfiles, ziltmeteo, wingps, buienradar, etc.) zien we dat er geen onweer komt, maar dat we wel buien over ons heen krijgen… En windkracht 5 aan het eind van de dag… Wat doen we? We gaan het toch proberen!!!

Erwin is inmiddels ook wakker geworden. Hij zag ons natuurlijk ook weer terug komen… En vroeg wat er aan de hand is. Tweede poging dus: sequale!

De eerste twee uurtjes hebben we pal tegen wind en dus weer hakken op de golven… Dit belooft niet veel goeds… Paul is er helemaal klaar mee en is lekker chagerijnig. Onze autopilot begint ook de hele tijd te piepen en dat maakt het humeur er niet beter op. Hij slaat een paar keer op dat ding en dan stopt het gepiep gelukkig! Na twee uur zijn we de Eems helemaal af (Borkum uit) en zijn we weer op open zee. Daar gaan we linksaf, waardoor we aan de wind kunnen zeilen. De golven komen nu schuin van voor en zijn een heel stuk minder heftig dan woensdag. Ook is de wind veel vriendelijker. Het is windkracht 4 en we hebben een tweede rif in het zeil en een halve genua uitstaan. En eigenlijk zeilen we heel erg lekker!!! We krijgen we een paar buien, maar nu alleen spetters, echt nat worden we niet. We zien alle buien naar het land verplaatsen, dus daar zal het wel veel regenen! Wel zien we een onwijs mooie regenboog. Deze ligt plat op het water aan de horizon! Nog nooit gezien!!! Om goed op koers te blijven, houden we wel de motor aan, maar uiteindelijk is dat ook niet meer nodig. Paul gaat naar de wc en doet dit niet gewoon binnen, maar besluit (met Bart op de heenweg als lichtend voorbeeld) van het achterdek af te plassen. Je kunt je voorstellen dat dit niet zo vanzelfsprekend gaat als je er golven en windvlagen bij bedenkt…. Heel goed mikken dus, haha! Gelukkig hebben we op het achterdek een douche waarmee we alles dat fout gaat, kunnen weg spoelen. En dat zeilpak moet toch in de was…..

We passeren Schiermonnikoog, Ameland, Terschelling (duurt altijd zo lang…..) en dan moeten we eerst Vlieland bijna voorbij, voordat we in de vaargeul naar Vlieland terecht kunnen komen. Dus dan vaar je weer helemaal terug langs Vlieland. De wind is toegenomen naar windkracht 5, maar ook dat is goed te doen. We genieten weer van het zeilen na de vorige tocht.. We hebben ook contact met de Falkor. Erwin en Marieke zijn vertrokken uit Borkum en gaan vandaag ongeveer tot Groningen met de staande mastroute. Ook daar staat veel wind. We zouden eigenlijk doorvaren naar Makkum, maar het is al 19.00 uur als we bij Vlieland zijn. We gaan daar lekker slapen en gaan morgenvroeg de laatste etappe doen…

Wij vinden het best lastig in het begin om in de vaargeul van Vlieland de volgende boeien te vinden, want ze liggen niet op de plekken die op onze kaart staan… Jan en Ilona helpen via de marifoon. Als we dan bijna bij Vlieland zijn, surfend over de golven, willen we de motor starten voor het laatste stukje. Maar die doet het niet!!!! Ik zie ons al een haven in zeilen en zonder motor aanleggen…….. Poeh, doodeng. Ik laat Jan weten dat we niet kunnen starten en hij maakt alles klaar om ons te slepen indien nodig. Paul reageert heel koelbloedig en pakt startkabels. De startaccu blijkt onvoldoende opgeladen, maar met de startkabels erop, start de motor direct. Gelukkig! We varen de haven in, vinden een mooie plek aan de kade (uit de wind) en Tom rent naar het restaurant ‘Dining’ om even te reserveren. Even familie gerustgesteld dat we nu echt in NL zijn en toen onwijs lekker gegeten. Als je op Vlieland bent, moet je hier echt gaan eten. Super lekkere mosselen en coquilles!!! Op de steiger omhelzen we elkaar dat we het gehaald hebben. Iedereen is zo blij!!!! We slapen allemaal heerlijk in de wetenschap dat we morgen naar onze thuishavens zullen varen!!

Zaterdag eten we een broodje en drinken even koffie bij Jan, Ilona en Tom. Vanaf nu zullen we elkaar even niet meer zien. We varen nog wel een paar uur bij elkaar, maar daarna gaan zij naar Andijk en wij naar Volendam. We nemen afscheid en gooien voor de laatste keer deze vakantie om 09.00 uur de trossen los! Op naar de Lorentz sluizen bij Kornwerderzand.

Het waait nog steeds aardig, dus we zetten de genua en motor erbij door de vaargeul op de Waddenzee. Vliestroom, blauwe slenk, het gaat super. We zetten lekker de radio aan en het eerste nummer dat we horen, is: coming home van Dotan. Heel toepasselijk. Dat liedje zit de laatste week al elke dag in ons hoofd!!! We zwaaien Vlieland en Terschelling gedag en omdat we verder van zee raken, stoppen ook de golven. Heerlijk rustig!
Doordat we stroom mee hebben, gaan we heel hard. We vliegen met 9 knopen de Waddenzee af en komen al om 12.00 bij de sluis. Helaas gaat deze net dicht, dus moeten we wachten. Het duurt zeker een half uur voordat we aan de beurt zijn. Paul en ik leggen de boot even aan de kant (verschrikkelijke aanleg, we zijn moe en het lukt niet meer) en wachten af. Het wordt steeds drukker in de sluis; heel veel grote charter platbodems en onwijs veel zeilbootjes komen aanvaren…. Als de lichten op groen gaan, gooien we snel los, zodat we wel geschut kunnen worden en dat we niet nog een beurt moeten wachten. Wij moeten in het kleine sluisje en de charterboten gaan in de grote. Achter Jan zit een lemsteraak. De havenmeester roept 4 keer om dat hij ook in de grote sluis moet, maar de boot reageert niet. Hij wil zich gewoon naast Jan proppen, maar dat is heel erg krap… Jan is woedend en begint naar die vent te schreeuwen! Zo heb ik Jan nog niet gezien deze vakantie! We
schuiven allemaal een stukje naar voren (gaat ook niet meer makkelijk; het lijkt wel alsof alles teveel is) en dan kan de lemsteraak erbij. Na het schutten varen we de sluis uit en hijsen de zeilen. We zijn weer op zoet water!!! 13.40 uur varen we door!

En op het IJsselmeer!!! Dat is duidelijk te merken. Het lijkt wel alsof het IJsselmeer ons wil zeggen dat het niet onder doet voor de zee, want ook hier krijgen we weer windkracht 5 voor de kiezen en kleine, vervelende, korte golfjes, heel anders weer dan op zee! Goed opletten dus en binnen no time hebben we een rif in het grootzeil en de genua een stuk kleiner gemaakt. We vliegen vooruit met een snelheid van 8,4 knopen. Zo gaat het snel zeg! Ook nu weer horen we op de radio het nummer van Dotan: coming home en we gaan er steeds meer in geloven dat we inderdaad thuis gaan komen vandaag. Wat een harde wind zeg!! Ik heb heel erg honger, dus maak nog even een ciabatta knakworst voor ons allebei (gaat niet echt makkelijk als je zo schuin gaat). Daar waren we wel aan toe! Vlak voor enkhuizen zien we nog een zeilwedstrijd. Ziet er gaaf uit! We nemen via de marifoon afscheid van de Walkabout en gaan richting de sluis bij Enkhuizen. Ook daar moeten we even wachten en gaat het aanleggen en wegvaren niet van harte. Ik voel dat ik geen energie meer heb…
Ik ben zo blij dat we er bijna zijn!!! Het is nu 17.30 uur…. Hoe laat zullen we thuis zijn….nog 15 mijl te gaan…

Paul begint met zeilen en het gaat lekker. Met alleen het fok kunnen we richting haven zeilen en varen we zo’n 7 mijl per uur. Als de wind een beetje afneemt, besluiten we de motor bij te zetten. Als we er bijna zijn, maken we een filmpje op de muziek van (je raadt het al) ‘coming home’ (filmpje volgt nog) en dan komt de haven in zicht. Om 19.30 liggen we in onze box en ruimen we alles op. Hoezen weer op de zeilen, apparatuur uit, etc. En dan een biertje! We hebben het gewoon gedaan! We zijn thuis!! We hebben gewoon samen een rondje Scandinavië gevaren, hoe gaaf is dat?? We zijn zo trots op onszelf!!!! We hebben 1350 mijl gevaren deze vakantie!!!! En wat fijn dat we hier weer veilig liggen!!!

Onderweg familie gesproken en morgenavond heeft mijn moeder ons uitgenodigd om Chinees te komen eten. Wilma komt ook. Fijn om iedereen dan weer te zien….

We kijken nog even de laatste afleveringen van Breaking Bad en dan duiken we ons bed in. We slapen heerlijk! Vandaag gaan we uitslapen, spullen inpakken, schoonmaken en dan moeten we helaas de waarheid onder ogen zien: de vakantie is voorbij! Wat is 6 weken kort!!!!!!

Hopelijk kunnen we snel weer zo’n gave reis plannen!!! Iedereen bedankt voor de leuke reacties op het blog!

3 comments for “Coming home

1. Je zus
    17/08/2014 at 11:45

Zo fijn om je straks weer te zien! xxxxxx

2. Moeders
    17/08/2014 at 12:29

Vol trots feliciteer ik jullie met het volbrengen van deze prachtige tocht.
    Veel dank aan Bianca voor het wekelijks bijhouden van het blog om de thuisblijvers zo op de hoogte te houden.
    Ik heb jullie gemist en ik ben superblij dat ik jullie vanavond weer zie.