Klintholm en Vejro

Op het schiereiland Mon ligt het dorpje Klintholm. Er is een jachthaven-vissershaven, een camping, een vakantiepark, een pinautomaat, een restaurant, een brievenbus, een winkeltje, een bushalte. Super kneuterig, maar wel heel erg leuk. Gisteravond was het ineens heel slecht weer. Het begon heel hard te regenen en ontzettend te waaien. Ik ben nog even in mijn nachtjapon naar buiten gegaan om te kijken hoeveel knopen wind er stond. 35 knopen!!!! Dat is een windkracht 8!! Wat ben ik blij dat we gelukkig lekker aan de kant liggen. Ook zagen we flitsen en onweer. Lekker binnen filmpje kijken. Helaas hoorden we dat onze motorkegel (een plastic ding dat je moet hijsen in je stag als je de motor aan hebt en zeilt tegelijkertijd) de hele tijd tegen de stag aan botste. Dat maakt een vrij irritant geluid, vooral als het 35 knopen waait. Toen het uiteindelijk niet meer onweerde, zijn Paul en ik dus naar buiten gegaan (in slaaptenue met zeiljack) om dit even te fixen. Hier zijn (gelukkig) geen foto’s van, haha!

De volgende morgen regende het nog steeds en was het erg bewolkt. Na het ontbijt gingen we met zijn allen met de bus naar Mons Klint. We gaan de krijtrotsen die we gisteren vanaf het water hebben gezien, nu van bovenaf bekijken. Na 11 minuten rijden, zijn we er. Er is een mooi geocenter, waar veel verteld wordt over fossielen, de gletsjers op de wereld, etc. Erg interessant. Na dit soort van museum dalen we de trappen van de krijtrots af naar het strand. Gister zagen we vanaf het water al dat je op het strand kon lopen en daar waren we nu zelf. Leuk! Het was een hele klim naar beneden, maar naar boven nog veel heftiger. Onze sportieve daad hebben we weer gedaan. Super mooie natuur hier, mooie uitzichten, rare padden en veel slakken (door de recente regen). Ook nog even naar een uitzichtpunt gelopen (weer trap op, trap af) en toen met de bus terug naar de boot.

Daar lekker rustig aan gedaan en geprobeerd om met behulp van wifi van het restaurant foto’s te uploaden…. helaas, na 2 uur proberen, 3 foto’s gelukt…. jammerrrr.. ‘s Avonds met elkaar gegeten (bbq op 2 boten) en gezellig zitten kletsen. Genoten van een mooie zonsondergang. Morgen varen we weer verder…. zonder wind…. hoe kan het ook anders….. poeh… weer een motortocht van een uur of 9….

Om 09.00 uur sharp vertrekken we uit de haven. Het is 9 uur varen. Om jullie een idee te geven wat we doen tijdens zo’n tocht, hierbij een kort verslag:
uur 1: snel weg uit de haven, stank van zeewier is niet te houden
uur 2: zeilpak aan, want het regent een beetje
uur 3: thee gezet
uur 4: bed verschoond
uur 5: we varen onder 2 bruggen door
uur 6: geslapen en lunch gemaakt
uur 7: uitgebreid naar de wc
uur 8: boek gelezen
uur 9: alles klaarleggen om aan te leggen.
Lekker veel dus, maar niet heus. Je wordt echt lui van zo’n vakantie!!!

Het eiland waar we naartoe gaan, Vejro, is al uren in zicht, maar uiteindelijk bereiken we de haveningang. Jan roept ons op de marifoon. Hij heeft al een box en naast hem zijn ook nog 2 boxen vrij. Na een half uurtje liggen we heerlijk in een box en zodra je hier de haven binnen vaart, heerst er een serene rust. Het is een kleine, maar zeer moderne haven. Hele nieuwe steigers, nieuw toiletgebouw met wc’s en douches die wij thuis ook wel willen hebben, zeker 10 picknickbanken met bbq-plekken erbij, een voetbalveld, een tennisbaan, een kinderboerderijtje, een restaurant, een groentetuin, etc. Je betaalt dan wel de hoofdprijs voor een nachtje, maar dan heb je ook zeker wat. Ik heb voor het eerst in heel ScandinaviĆ« heel goed en snel Wifi, waardoor ik eindelijk foto’s kan toevoegen aan mijn blogs. Erg fijn!! Na een biertje op het achterdek, gaan we lekker eten bij het restaurant. Daar krijg je een 3, 4 of 5 gangen diner. Super eten, erg mooi opgemaakt, allemaal verse producten. Betaal je natuurlijk ook, dus wordt een dure overnachting hier. Maar, super, dus niet zeuren!! De kids (incl. Paul en Jan) leven zich uit op het voetbalveld.

De ene helft van ons gaat nog even marshmellows roosteren boven een kampvuurtje, de andere helft taait af naar de boot. Morgen varen we weer verder, dus lekker op tijd naar bed. We dromen allemaal waarschijnlijk dat we wel een eiland als dit zouden willen hebben….. Wat een mooie plek zeg!!! Vejro, altijd naartoe gaan, ook al is het duur! Morgen naar Bagenkop, de laatste haven in Denemarken… de terugreis is begonnen…

1 comment for “Klintholm en Vejro

1. riet en ton
    11/08/2014 at 18:58

hallo,Bianca en Paul leuk om te horen dat alles goed gaat en jullie niet te klagen hebben over het eten.Trouwens hele leuke en mooie foto’s gestuurd.Nou goede terugvaart en tot gauw.Lieve groeten Mamma en Pappa.