Helsingor, Kopenhagen, richting …….

In Helsingor bezoeken we het slot Kronenborg.

Tegenover Helsingor (Denemarken) ligt op 2 mijl afstand Helsingborg (Zweden). Schepen die vroeger tussen deze landen door wilden varen, moesten tol betalen. Hierdoor werd heel veel geld binnengehaald. Het slot ziet er fantastisch uit en is echt de moeite waard om te bezoeken. Na wat te drinken gaan we naar een museum dat naast het slot staat. Het is gebouwd in een droogdok. Echt supergaaf. Voor de architecten en bouwkundigen onder ons een knap staaltje techniek!! Na een uitgebreide lunch in het museum splitsen we op.

We besluiten wel om hier de rest van de dag te blijven en morgen pas weer verder te varen. Er is zoveel te zien en te doen. Paul en ik gaan de stad even in en gaan even langs de supermarkt. Ook kopen we een trapje, zodat we makkelijker op de boot kunnen komen als we aan een lage steiger liggen, erg fijn!! We komen uitgeput bij de boot aan.. we hebben echt veel gelopen vandaag. Onze Duitse buren vertellen welke Duitse havens leuk zijn om te bezoeken en welke niet. Erg fijn als mensen al ergens geweest zijn, maar het blijft hun mening, natuurlijk. ‘s Avonds eten we lekker garnalen met salade met frietjes van de snackbar die aan het einde van de steiger zit. Lekker hoor!

De volgende morgen gaan we om half 10 weg en varen (alweer op de motor omdat er geen wind is) naar Kopenhagen. We bellen alle havens in het centrum, maar helaas is daar geen plek. We liggen dan ook in een haven ten noorden van Kopenhagen, maar met de bus of de fiets kunnen we gemakkelijk in het centrum komen. Na een broodje fietsen we even eens stukje door de straten van Kopenhagen en halen wat kleine boodschapjes.

De volgende dag gaan we met de bus naar het centrum en bezoeken de toeristische trekpleisters. We gaan naar het Kastellet, de citadel van Kopenhagen. Ook lopen we even langs bij de alom bekende Kleine Zeemeermin en lopen natuurlijk naar de pastel gekleurde Nyehaven. Daar brunchen we en dan lopen we door Christianshaven naar Christiania. Dat is een oud hippiedorp vol met wietplanten en gekleurde, gekke huizen en leuke, rare types. Overal kon je joints kopen en de geur kwam je tegemoet. De kinderen keken hun ogen uit; wij trouwens ook. Na deze bijzondere ervaring gingen we naar het Experimentarium. Een tweetal hallen waar je allerlei wetenschappelijke proefjes kunt doen. Leuk, maar wel duur voor wat je ervoor krijgt. De dingen waar wij echt voor kwamen, waren kapot…. Beetje jammer. Vervolgens zijn we weer terug gelopen richting centrum en toen zijn we bij de Kajakbar wat gaan drinken met zijn allen. Na 1 biertje zouden Paul en ik het centrum nog even in gaan en de rest gaat met de bus naar de boot terug. Het werden uiteindelijk wat meer biertjes en wij liepen rond 17.30 de stad in… Druk hoor, zeker koopavond of zo?? Alle winkels open en onwijs veel publiek. Wat leuke dingen gekocht en een hamburgertje gescoord bij de Burger King en toen richting bus om ook naar de boot te gaan. Helaas reed de bus niet meer tot de boot, want na 19.00 uur stopt de bus bij de terminal van de cruiseschepen. Dus weer 15 minuten verder lopen. We hebben onze spieren wel weer getraind vandaag…. Alleen nog even de fietsen opruimen… Wat een gedoe altijd… ze passen maar op 1 manier in het luik en als dat niet lukt, kun je beter niet in de buurt van Paul komen. Na veel trekken en duwen en wat hulp zijn de fietsen weer netjes opgeborgen. Afgesproken dat we morgen om 09.30 uur weer vertrekken naar het volgende dorp. Het plan is om over te steken naar Zweden, naar de plaats Skanor. Ongeveer 20 mijl varen.

Klokslag 09.30 uur willen we weggaan, maar Erwin roept dat we moeten wachten.De motor van Jan en Ilona is weer afgeslagen.. Echt heel vreemd. Ze kunnen gelukkig nog net een lijn om de palen van de box gooien en een lijn naar de kant, zodat we ze weer naar de kant kunnen trekken. Jan springt heldhaftig overboord om te kijken of er wat in zijn schroef is gekomen, maar dat blijkt niet het geval. Wat dan? Na uitgebreid onderzoek blijkt dat waarschijnlijk het dieselfilter verstopt zat.. Misschien verontreinigde diesel in de tank?? Ze hebben het filter vervangen en de motor draait weer. Maar ja, was dit nou de echte oorzaak? Je weet het niet…. lastig om te beoordelen en vooral als je nu een stuk gaat varen, maak je je wel zorgen of het dan wel goed gaat. Jan en Ilona willen toch graag een reserve filter gaan halen ergens, zodat ze niet zonder zitten als het op het water echt nodig is.. Dus we bellen alle Yanmar dealers in de omgeving en een kilometer of 6 verderop is een winkel die de filters op voorraad heeft. Dusss…. fietsen weer uit het luik en Paul fietst met Jan naar die winkel. Ook voor onszelf en voor Erwin nemen we voor de zekerheid maar reserve filters mee… je weet nooit… Ik ga lekker in het zonnetjes liggen en mijn boek uit lezen (de vrouw die een jaar in bed ging liggen). Wat eens stom boek zeg.. gelukkig uit.

Omdat het inmiddels alweer 15.00 uur is geworden, besluiten we om vanavond hier te blijven. We liggen prima; als we gaan varen, hebben we tegenwind en misschien geen plek meer in de haven omdat we laat aankomen. Dus, morgenvroeg vertrekken we opnieuw naar Skanor. Vanavond eten we met zijn allen pannenkoeken, dus ik moet zo de keuken in om te gaan bakken!! Oh ja, Steijn is vandaag jarig! Hij is lekker op vakantie in Italie, maar vanaf hier nog van harte gefeliciteerd!!!

‘s Avonds komen we tot de ontdekking dat het morgen heel hard gaat waaien uit de verkeerde richting als waar wij heen willen. Omdat we geen zin hebben om 10 uur lang tegen de wind in te zeilen, beslissen we om nog een dagje in Kopenhagen te blijven. Als we ‘s avonds een aflevering van Breaking Bad zitten te kijken, komt er een Nederlander langs. Hij vraagt of wij morgenochtend de boot willen verplaatsen, want wij liggen in zijn vaste box. Zijn vrouw is Deens en zij wonen hier. Ze zijn net 2 weken op vakantie geweest en komen nu net terug. We zijn allang blij dat we niet om 23.00 uur een andere box hoeven te zoeken, dus first thing in the morning zoeken wij naar een andere box. We vinden er eentje waar een kaartje hangt dat die persoon tot 12 aug. op vakantie is, dus dat komt goed uit. Die Nederlander had 4 jaar geleden een rondje Atlantic gedaan met zijn vrouw, super gaaf. Onze droom ooit!! Het heeft uiteindelijk 100.000 euro gekost, zei hij, dus we moeten nog even door sparen, haha!! Vooral na deze vakantie….

We gaan dus de volgende dag met de trein naar het pretpark Tivoli (dit ligt naast centraal station in Kopenhagen). Het pretpark is leuk en we blijven hier de hele dag en eten ‘s avonds met elkaar in een piratenschip in het park, helemaal in stijl! Was een hele gezellige dag. Als we terug zijn op de boot, heeft Jan het slimme idee om de andere kant op te varen door de Grote Belt naar Kiel in plaats van gelijk naar beneden. Slim plan, morgen gaan we dus naar Hundested in het Noorden van Denemarken in plaats van Klintholm in het zuiden… we maken een omweggetje, maar kunnen dan wel zeilen!!

Dachten we…. de volgende ochtend (zondag) staat er zo weinig wind dat we ook gewoon naar het zuiden kunnen varen; er staat amper wind, dus zeilen wordt het toch niet. We hebben nog nooit zoveel op de motor gevaren deze vakantie. Dus in het laatste uur voor vertrek verandert onze bestemming naar Klintholm, het zuidoostelijkste puntje van Denemarken. In het begin hebben we nog een leuk uitzicht van vliegtuigen die over de boten vliegen naar het vliegveld van Kopenhagen, maar daarna is het urenlang varen en weinig leuks te zien. Paul is er na anderhalf uur al klaar mee! We moeten nog maar 8,5 uur….. Na uren varen, worden we getrakteerd op een super mooi uitzicht. De krijtrotsen van het eiland Mon zijn fantastisch. We steken recht op de haven af, want we zijn er wel klaar mee. Zo varen we bijna in een heel groot vissersveld (zie ook foto). Toch er maar even omheen… In de haven zien we een mooie kade om aan te liggen, maar als we er bijna zijn, zie ik dat deze gereserveerd is… Gelukkig komt de havenmeester op zijn fiets aan en zegt dat we wel mogen komen liggen. Het schip dat zou komen, heeft zich nog niet laten zien. Wat een geluk, gewoon plek aan de kade. Heerlijk. Dus we liggen prima aan de kade, Erwin ligt voor ons en Jan naast ons. We gaan morgen Klintholm bekijken. Leuk! Tot snel!! xxx P&B

1 comment for “Helsingor, Kopenhagen, richting …….

1. Moeders
    06/08/2014 at 22:31

Geweldig verslag, wat maken jullie toch veel mee. En zo herkenbaar dat ongeduld van Paul met het opbergen van de fietsen in het luik; wat een gelijkenis toch.
    Mooie foto’s zijn er gemaakt, ook van de krijtrotsen zoals wij die kennen van onze trip naar Normandië.
    Hopelijk gaat voor jullie de juiste wind waaien zodat volgende week vooral zeilend de oversteek veilig gemaakt kan worden.
    Ik kan niet wachten om jullie weer gezond te mogen omarmen.