Shoppen in Smogen en dan op naar Gotenburg!

Dinsdag bleven we een dagje liggen in Kungshamn. Van daaruit kun je ofwel met een veerbootje (schattig houten bootje) ofwel met de fiets (onze eigen mountainbikes) naar Smogen fietsen. Eerst heb ik even wat wassen gedraaid, want de onderbroeken zijn nu echt bijna op en daarna op de fiets naar Smogen. We moesten over een hele hoge brug, dus onze kuitspieren en bovenbeenspieren zijn weer lekker getraind. In Smogen zijn we naar een aantal outlets geweest (soort kwantum) waar ze heel veel spullen hebben (die wij niet willen, haha). Bij een bakkertje hebben we wat lekkers gekocht en in het parkje in Smogen opgegeten. Het is echt een Pippi Langkous dorpje, mooie houten huizen met veranda’s in allerlei kleurtjes. Omdat het echt een weekenddorp is met een soort vakantiehuisjes en veel glooiing in de weggetjes, leek het wel een beetje op Noordwijk. In de haven is het een drukte van belang. Overal liggen boten uit verschillende landen; hier heel veel Nederlanders! Ook is er een houten boulevard (een steiger) waar heel veel winkeltjes en restaurantjes aan zitten. Overal zie je mensen eten en shoppen! Wij zoeken een leuk souvenir uit Zweden (waar bijvoorbeeld de naam van het stadje op staat), maar nergens verkopen ze dat. Dat is echt een gat in de markt; bijv. zo’n winkeltje waarvan er in Volendam veel te veel zijn…. zou hier echt goed lopen!

We besluiten weer terug te fietsen naar Kunghamn. In Stromstad hebben we een externe schijf gekocht om foto’s op te zetten, maar helaas werkt deze niet. We hebben nu die winkel gebeld en gezegd dat we niet meer terug kunnen komen om hem te ruilen. We hebben nu afgesproken dat wij de externe schijf opsturen naar de winkel en dat de winkel een nieuwe verstuurt naar een supermarkt in Gotenburg. Als we dan eind van de week in Gotenburg zijn, kunnen we de nieuwe schijf daar ophalen… Ben benieuwd of dit gaat lukken. Wij snel dus nog naar een postkantoor een kilometer verderop om deze externe schijf op te sturen (fijn dat we fietsen hebben)!

Iedereen komt bij ons borrelen en Jan heeft een heerlijke garnalensalade gemaakt. Na een paar wijntjes en toastjes met garnalensalade hebben wij genoeg gegeten en gaan we (nog even) de boot schoonmaken. Wat een zout zit erop en vlekken natuurlijk! Ook krijgen we telefonisch te horen dat Ernie is overleden. Hij is van het dak van ons huis gevallen/gesprongen en toen heeft iemand hem gevonden terwijl hij over straat liep. De auto’s zigzagden om hem heen (gelukkig was hij blind en doof). Iemand heeft gelukkig de dierenambulance gebeld en die heeft hem meegenomen. Hij bleek acuut nierfalen te hebben en was stervende. Omdat wij niet bereikbaar waren, heeft de dierenarts besloten om hem een spuitje te geven. Mijn moeder verzorgt Ernie en zij vond een briefje in de brievenbus toen ze eten kwam geven. Ze was heel erg geschrokken natuurlijk en moest ons bellen… Geen leuk nieuws. Maar ja, Ernie heeft een mooi leven gehad…

Woensdag varen we van Kungshamn richting Henan. Dit is een klein haventje aan de westkant van het eiland Orust. We varen om het eiland Orust en Tjorn heen komende twee dagen. Marieke en Erwin zouden eerst niet mee gaan rondom dit eiland, maar door enthousiaste verhalen van een Zweedse buurman in de haven, haken ze toch gezellig aan. Onderweg zien we bruinvissen, supergaaf. Het is een mooie tocht, met een beetje zeilen, maar vooral motor door weinig wind. Na een tijdje zoeken, vinden we een mooie baai waar we alledrie naast elkaar kunnen liggen. Marieke zwemt naar de kant om al onze voorlijnen aan te pakken en met het hekanker aan de achterkant van de boot, liggen we weer prima voor de nacht. Er ontstaan wel veel golven door de speedboten die langs komen, waardoor we elke keer het idee krijgen dat de punt tegen de kant gaat.. maar nee, we liggen goed. Eerst even lekker zwemmen, want het is ongeveer de warmste dag van het jaar in Zweden. Dan even relaxen en iedereen eet vanavond zelf op zijn eigen boot. Wij hebben mozzarella/tomaat salade met gebraden vlees. Daarna kijken we een filmpje op de computer. Hopelijk hebben we genoeg accu, want we hebben hier natuurlijk geen stroom. Last Vegas, grappige film. Als we uiteindelijk de computer afsluiten is het doodstil in de baai. Volgens mij heeft iedereen mee kunnen genieten van onze film, haha!

De volgende morgen varen we door rondom Orust en ook vandaag varen we veel op de motor. We beginnen met een brug van 26 meter. Altijd spannend, maar het lukt makkelijk. Het laatste stuk kunnen we redelijk zeilen, maar er blijft erg weinig wind. Jan ziet constant zeehonden, maar wij helemaal niet. We zullen het met zijn foto’s moeten doen. We dachten dat gisteren warm was, nou vandaag is er niets bij. We hebben het zo heet, we krijgen gelukkig ijsjes van de boot van Marieke en Erwin, de Falkor. We varen heel dicht langs hun boot en dan krijgen we met behulp van de pikhaak een tasje met ijsjes erin. Even lekker afkoelen, heerlijk! Als je aan komt varen bij Marstrand zie je een groot fort. Leuk om morgen te bezichtigen. Na een beetje heen en weer varen, besluiten wij om een best wel smal gedeelte in te varen om te kijken of er wat verder achterin nog plekken zijn om aan te leggen. Het wordt steeds smaller, maar het lukt Paul gewoon om de draai te maken en aan te leggen. Ook voor de Falkor en de Walkabout is nog plek. Ze werken heck mooring (hekankerlijnen). Je pakt dan met je pikhaak een lijn uit het water en die bindt je aan je achterdek. Vaste ankers, zeg maar. Heel handig, je ligt gelijk als een huis. Alleen afstappen aan de voorkant was een lastige… Onze boot is nogal hoog en de steiger nogal laag… De eerste keer dat ik sprong, was uit pure noodzaak, de tweede keer op stoerheid, de derde keer durfde ik niet meer. Dus heeft Paul een soort van trappetje gemaakt, zodat we wel op de kant konden komen. Een vriendin van Marieke en Erwin komt langs (zij woont in Gotenburg) en we zitten gezellig met elkaar te borrelen op de Falkor. Daarna gaan wij saampjes uit eten en relaxen we op de boot. Erwin, Jan, Marieke en Ilona komen nog even langs om te bepalen hoe de tweede helft van onze vakantie zal gaan verlopen. Wat willen we nog zien komende weken… waar willen we naartoe? Hoe lang duurt de terugreis nog? Kortom, veel dingen om over na te denken. We denken niet langer dan 1 week vooruit en besluiten om eerst maar eens naar Gotenburg te gaan en dan zakken we af in stapjes aan de Westkust van Zweden naar Kopenhagen. Daar zien we weer verder. Alles is afhankelijk van het weer natuurlijk! We kunnen zoveel willen….

Na een lekkere nacht ga ik broodjes halen bij de bakker. Super druk, er stonden 20 mensen voor me. Wel lekkere broodjes, dat wel. Na het ontbijt gaan we het fort bezoeken dat hier staat, indrukwekkend uitzicht over zee met alle scheren. Daar horen we dat mijn zusje zojuist gebeld is dat ze wordt uitgezonden naar Oekraine om te helpen bij het onderzoek aldaar. Wat een eer voor haar, maar ook wel erg spannend… hopelijk is alles veilig daar en kan ze van betekenis zijn.

Rond twaalven gooien we los en moeten we ons best doen om het gaatje dat we gisteren ingevaren zijn, ook weer uit te komen. Doordat er verschillende boten weg zijn en door hulp van andere boten, lukt dit snel en zijn we op weg naar Göteborg!!

2 comments for “Shoppen in Smogen en dan op naar Gotenburg!

1. Moeders
    28/07/2014 at 09:46

Leuk verslag weer Bi, ik zie het zo allemaal voor me. Fijn ook dat jullie het weertje mee hebben ook al is het niet altijd het gewenste zeilweer. De eerste helft van jullie vakantie zit erop. Ik hoop dat jullie van het laatste deel net zoveel genieten! Liefs en doen jullie voorzichtig?

2. René
    28/07/2014 at 16:04

Elke keer lees ik de verhalen van jullie reis met plezier, genieten!!!!!!!!!