Maand: oktober 2013

Strand jutten

Truck Vlielandzonsondergang

Vlieland – september 2013

Onze zomervakantie begon met een heerlijke Amuse Tour op Vlieland. Bij tien restaurantjes kregen we een amuse met een bijpassende wijn. Na 5 amuses begin je wel wat te merken van de wijn… maar ja, je bent lopend en je boot ligt veilig in de haven, dus wat kan het ons schelen….

Maar om dus op tijd in Vlieland te zijn voor de Amuse Tour, moesten we lekker door zeilen. Vanuit Volendam de eerste dag naar Makkum; wat moesten we weer wennen aan het zeilen met harde wind… echt weer in slingeren op het IJsselmeer.. In Makkum hadden we een leuke ontmoeting met onze vrienden uit Friesland en de ochtend erna gingen we over het Wad naar Vlieland. Er stond hartstikke veel wind op de Wadden en veel stroom. Dan is het best moeilijk om de haven van Vlieland binnen te varen (heel smal). Door goed te richten en veel gas te geven, kwamen we veilig binnen. Je kon aan de palen zien dat het niet iedereen goed af gegaan was… Toen een plekje zoeken.. nou, in september is dat gelukkig geen probleem… maar wat een wind zeg…. we moesten echt veel boeien gebruiken om de boot niet tegen de kant te laten duwen. Geen rustige nachten dus, het bleef maar waaien… het hele weekend lang.

Na de Amuse Tour lekker relaxen. De volgende dag hebben we lekker gefietst over het eiland en een hele leuke camping ontdekt middenin de natuur. Nu lekker rustig, maar in de zomermaanden overvol, schat ik zo in… ‘s Avonds uit eten bij het restaurant wat we het lekkerste vonden van de Amuse Tour! De laatste ochtend hebben we een tour gemaakt met een strandjutter met een super gave gele truck. Wat is het eiland toch heerlijk rustig… en wat een spullen spoelen er aan op het strand!

Daarna weer terug richting Volendam, want we gaan ook nog een weekje naar Spanje om te genieten van de zon (die er vaak niet is in september in Nederland..).